8D jobbar med matte!




Problemlösning 1



Problemlösning 2









 Jobba 2 och 2
På hur många olika sätt kan man lösa uppgiften nedan?















V. 19-23
Välkommen tillbaka efter PRAO!
Facit TEST 4







v.12-13

Vi jobbar i boken och varvar med NOMP: 



V.4
//Karin

V.2

Läxa: se filmer (Uttryck med variabel, mönster) och var förberedd till fredagslektionen. Beredd att ställa frågor och svara på frågor. 

//Karin




V.49
Måndag: Vi repeterar inför provet på tisdag 


V.47
Läxa matematik: blad med potenser
Film med genomgång av potenser 2.6
Exit ticket! kod:840206

//Karin
V.46
Måndag: Vi har matematik, på no-lektionerna på förmiddagen. 

Lektionernas syfte: att vi ska kunna addera, subtrahera, multiplicera och dividera bråk samt lösa några problem med hjälp av våra nya kunskaper. 

Länk till bra träning i NOMP 

//Karin



V.45 + 46
Veckornas matteförmågor är att:
  • föra och följa matematiska resonemang,
  • välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.


Veckan börjar med bråk! Vi ska lära oss att addera, subtrahera, multiplicera och dividera bråk!
Filmer (genomgångar) hittar du här, tex när du sitter hemma: 
  • 2.1 Jämföra och räkna med bråk
  • 2.2 Addition och subtraktion av bråk
  • 2.3 Multiplikation av bråk
  • 2.4 Division av bråk
  • 2.5
  • 2.6

I läxa ska du träna hemma på arbetsblad du får av mig - den här veckan multiplikation och division av bråk. Nästa vecka får du ny läxa att träna på!
Vi ska också träna på hur man strukturerar upp en problemlösningsuppgift på bästa sätt!


I NOMP kan du träna mer på bråk och potenser!


/Karin


V. 41-42

12.45-13.50
Klassen håller på att avsluta ett kapitel som handlar om procent. Miniräknare och linjaler finns i klassrummet – påminner om struktur i matteboken, något vi pratat om!
De ska räkna klart 1.6 + jobba med blandade uppgifter.
Diagnos 1 nästa fredag!
Om någon hinner bli eller känner sig klar:


Gemensam aktivitet: matematikJeopardy! Finns på frökens dator... :-)

EXIT!  840206




Med vänlig hälsning Karin 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar