fredag 4 oktober 2013

V. 41 Here we come!

Länk till information om Lgr11 för föräldrar och andra nyfikna. Så förändrades läroplanerna 2011.

Tänk vad bra det är med sociala medier! Jag twittrar en del och där har jag det jag kallar för mitt utvidgade kollegium, dvs lärare som jobbar i olika delar av vårt avlånga land förutom mina kollegor på skolan. På Twitter pratar vi skolfrågor, skolutveckling och delar med oss av våra erfarenheter, lektionsplaneringar, matriser och annat smått o gott. Tips och trix med flippar och ja, allt möjligt! Ni förstår vilken källa till kunskap om HUR man kan jobba i skolan - om man vill och kan ta in eller dela med sig av hur man lyckas eller misslyckas. För det gör vi ju också. För några år sen var det här otänkbart och dessutom otäckt! Ska jag verkligen visa vad jag gör i klassrummet? Tänk om det inte är bra!? Så tänkte jag och så tänker nog många i början. När man väl gjort det och får respons, och den dessutom är positiv blir man så glad! Det blir roligt och man gör det igen och igen..
Så en dag på Twitter snubblade jag över ett "tweet" av en lärare från Jonsereds skola i Partille kommun, vars utvecklingssamtal hölls av eleverna själva. Det lät spännande!
Nu tänker flera av er att ja, men DET har vi ju gjort förut!? Men inte vi! Nu är det dags i min och Lenas klass 8C att eleverna själva får hålla i samtalet ht-13.  Så, i dag fredag har de fått tycka till om dagordningen och nästa vecka ska vi hjälpa alla att komma in på Edwise så de kan se sin IUP och sina mål - som de jobbar mot och fundera över frågor som:
Behöver de förnyas?
Behöver de förändras?
Kan skolan hjälpa mig på något sätt? Mina föräldrar?
Någon vecka före samtalet ska vi gemensamt hjälpas åt att förbereda oss.


Det här ska bli kul!
För övrigt jobbar klasserna för fullt nu med sina teman och det är otroligt lugnt och fint på skolan. Vår vaktmästare visslar omkring och målar väggar, gör så fint och eleverna är så arbetssamma och faktiskt ivriga i sitt arbete. Ivriga att få det fint och bra till kvällsöppet för föräldrarna i mitten på november. Heja, snart är vi där!

Så där ja! Nu tar vi fredag. TREVLIG HELG! //Karin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar